Friday, February 8, 2008

mak..

8 Februari 2003.

5 years back.

pada tarikh tersebut aku kehilangan nenek yg tersayang. Nenek sebelah mama. Nenek yang aku panggil mak..

aku panggil nenek aku mak, mungkin disebabkan oleh faktor sebagai cucu 1st dan beza umur antara aku n bibik *makcik aku yg last cuma 6 tahun, so aku telah terpengaruh utk memanggil nenek aku mak.

masa aku dajah 5+6, aku dok kat kampung teman mak+bapak *nenek+atuk aku.

mama, baba n adik2 smua still kat perak.

sepanjang dok kat kampung, aku rasa cam anak tunggal je, hehe. mana tak nye, duk ber3 je. bik temah *makcik bongsu aku pulak dok asrama.

tiap2 pagi, mak mesti masak air panas biar aku tak kesejukan utk mandi pagi.. terima kasih mak.

mak masak ala kadar je, tapi aku x kisah.. malah aku jadi bertambah 'sihat' lagi..hehe

pastu, abis je upsr, aku ingat aku nak masuk sekolah agama yg sama mcm bik temah aku, kat banting jugak. tapi, alih2, mama suh aku masuk skola kat ipoh pulak..

but i dont regret it, coz kat sana la i fOund the sisters of my life~ my akak + my adik, hehe.

then, we had a famili problem sket, membuatkan family aku pindah balik banting pertengahan tahun 2001. i was 15 at the moment.

pas pmr plak, mama mencadangkan aku, suh skola kat banting je, tapi aku tanak. sebab sayangkan my sisters tu.. alih2, disebabkan aku ni murid yang tersangat 'baEk' aku pindah jugak skola kat banting early 2003. masa tu, naik tingkatan 5.

guess what?? aku masuk sekolah bik temah, sekolah yang aku teringin nak masuk when i was 12 years old.. tak sangka kan? maybe thats what people called fate.

sebelum mak meninggal dunia, dia koma 3 hari. i didnt know back then. hari ke4 baru mama dtg amik aku kat asrama. i was so shOcked n saD. sedih sbb x tahu lebih awal..

mak kat Hosp.Tengku.Ampuan.Rahimah, klang. kitorang datang sekali dengan bapak *my atuk. badan mak semua dah kembung, mgkin sebab banyak masuk air. baba ckp, paru-paru mak bengkak.

bapak duk tepi mak. dia diam je. xlama pastu, mama cakap kat atuk, suh atuk maafkan mak, doakan mak, lepaskan mak dengan tenang. atuk pun cakap camtu dengan mak.

lepas tu, pelan2 nafas mak slow, and dia pun meninggal dunia.

mama, bik enah n bik temah mandikan mak. masa mandikan jenazah mak, aku pangku kepala n her upper body. sebelum mak dikebumikan, aku tengok kedut2 muka mak berkurang. mukanya bertambah muda. mama pun perasan.

about a months later, aku n mama terdengar ceramah dalam radio masa tgh naik kete, said that isteri yang taat suami, mukanya akan kelihatan muda ketika matinya nanti. wallahu a'lam.

al-fatihah.

No comments: